Krister Andero, årets trea i Porsche Sprint Challenge Scandinavia och tvåa i GT4-kategorin, har tävlat i Mellanöstern tidigare. Det var i januari 2020 då han körde tre race i Dubai innan pandemin slog till.
Nu var han tillbaka och körde premiären i 2024/2025 års upplaga av Porsche Carrera Cup Middle East.
– Idén fick jag tidigt i höstas. Under Kanonloppet i Karlskoga insåg jag att säsongen var på väg att ta slut och att det efter finalen på Mantorp Park väntade sju månader helt utan racing.
Det var en tanke Andero inte gillade och lagom till säsongsavslutningen här hemma hade han landat ett avtal om att köra Mellanösternmästerskapet med Proton Huber Competition.
Nära pallen
I premiären i Bahrain 1-2 november kom 15 förare från nio nationer till start. Mästerskapet omfattar tre klasser; Pro, ProAm och Masters. Den 56-årige västgöten tävlar i den sistnämnda där han nådde femte och fjärde plats på Bahrain International Circuit.
– Eftersom jag inte hade möjlighet att delta på försäsongstesten veckan innan kom jag till premiären med lite sämre förutsättningar än mina konkurrenter, men trots det tycker jag att det gick bra.
I det första racet, som avgjordes i elljus, var Andero trea över mållinjen i Masters-klassen.
– Men jag fick tio sekunders tidstillägg och blev nerflyttad till femte eftersom jag hade touchat en annan bil lite på rumpan. Det var lite surt. Race directorn där nere var lika hård i sin bedömning som Micke Carlsson är här hemma så det var bara att ta de där tio sekunderna och gå därifrån, säger Andero och ler.
I det andra heatet var han återigen på väg mot en pallplats.
– Från fjärde position i klassen fick jag till en bra start och hade god fart. Jag noterades för näst bästa varvtid och var uppe på andra plats. Men då gjorde jag ett misstag, en piruett, och fick släppa två bilar förbi mig. Jag var på väg mot en fin andraplats, men sjabblade till det helt enkelt.
Gillar 992
Porsche Carrera Cup Middle East omfattar sex deltävlingar. De två första avgörs innan nyår, de resterande i början på 2025. Tre tävlingar, Qatar, Bahrain och Saudiarabien, körs tillsammans med Formel 1.
Bilarna som används i mästerskapet är Porsche 911 GT3 Cup (992) med ABS och traction control. När Krister Andero lämnade Porsche Carrera Cup Scandinavia efter säsongen 2020, och gick över till Porsche Sprint Challenge, tävlade han med en 991 II.
– 992:an är en fantastisk bil, vilket lyft jämfört med 991 som jag aldrig riktigt trivdes med. Porsche 911 GT3 Cup (992) är en grymt fin racebil med en framvagn som är underbar att hantera.
# Så nu tänker du sälja din Porsche 718 Cayman GT4 RS i Sprint Challenge och satsa på Porsche Carrera Cup i en 992:a kommande säsong?
– Tanken har slagit mig, svarar Andero med ett leende men försäkrar sedan att han blir kvar i Sprint Challenge Scandinavia och ser fram emot en ny säsong där.
Siktar mot toppen
Andero ser även fram emot fortsättningen på sitt Middle East-äventyr.
– Resultatet i premiären gav mig gott hopp inför framtiden, speciellt när vi kommer till Dubai där jag kört tidigare. Då ska jag banne mig vara med i täten i Masters-klassen, säger han.
Krister Andero ser ut att bli ende svensk i startfältet. Tidigare säsonger har bland annat Magnus Öhman, Christoffer Bergström och Thomas Karlsson, alla med förflutet i Porsche Carrera Cup Scandinavia, med framgång tävlat i Mellanöstern vars mästerskap började som GT3 Cup Challenge 2009/2010, blev Sprint Challenge 2019/2020 och som avgörs som Carrera Cup för andra säsongen.
Porsche Carrera Cup Middle East 2024/2025
2024
31 oktober-2 november: Bahrain
29 november-1 december: Qatar (F1)
2025
18-19 januari: Dubai
25-26 januari: Abu Dhabi
11-13 april: Bahrain (F1)
18-20 april: Saudiarabien (F1)