Det blev en intensiv avslutningshelg innan sommarlovet för 19 Sprint Challenge-förare i Västkustloppet. Utöver två testpass avverkades två kval och fyra race på tre dagar.
Marcus ”Macken” Annervi, Race Team Gelleråsen – by AFR, kom till hemmabanan (Annervi är från Falkenberg men bor numera i Halmstad) med fyra raka segrar i bagaget. Det blev fyra till på Falkenbergs Motorbana varpå 25-åringen utbrast:
– Kaffe kaka, åtta raka!
Sedan log han och konstaterade att han med 83 poängs försprång i tabellen kan säkra titeln redan i det första racet i nästa deltävling som är Rudskogen Motorsenter 17-18 september.
På pallen i alla race
Framgången till trots i Västkustloppet var Annervi inte hundraprocentig. Han hade inte snabbaste varv i det inledande heatet (det hade Janne Gustavsson) och i det sista ledde han inte alla varv (Janne G tog starten från andra ruta).
– Men det bjuder jag på, sa en leende Annervi som gladde sig åt Gustavssons framgångar.
För några år sedan tampades de om pallplatser i Clio Cup. Nu, när Gustavsson hittat tempot bakom ratten i sin Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, delar de första startled och prispall i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
I Falkenberg gjorde de det fyra gånger.
Med två starka kvalinsatser var Gustavsson med från start i alla fyra race. Det första avgjordes dessutom i regn och på blött underlag är det inte många som slår västgöten. Senare under helgen visade han även att han behärskar torrt.
Gustavsson, som fram till Falkenberg varit femma som bäst i ett Sprint Challenge-race, noterades för placeringsraden 2-3-2-2! Fyra pokaler, 78 poäng och avancemang till tredje plats i tabellen! Inte illa av 57-åringen från Lidköping.
Fortsatt stabil
Tvåa i mästerskapet är Per ”Ploppen” Andersson. Andersson, som kör för Eken Motorsport, har varit både jämn, stabil och framgångsrik sedan premiären på Ring Knutstorp i maj månad. I Västkustloppet blev det ytterligare två pallplatser och lika många fjärdeplaceringar för honom.
Fjärdeplatserna hade han gärna bytt ut mot något bättre, men hade bara sig själv att skylla för att det inte blev pallbesök även efter de heaten.
– För många egna misstag i kvalet, sa han och konstaterade att det är svårt att nå toppen från sjunde startposition.
Andersson agerar klokt på banan, förivrar sig sällan och tar sig alltid i mål. Från Falkenberg fick han med sig 65 poäng och klättrade en placering i tabellen.
Tuff helg
Motsatt väg tog Anderssons teamkompis Fredrik Danner, som inledde säsongen så starkt men inte alls fick samma utdelning i Falkenberg. Två femteplatser blev bästa facit. I de två andra racen kanade han av. I race ett resulterade det i en blygsam 13:e plats och i det sista blev han utesluten efter att helt missat inbromsningen till den första kurvan och dessvärre ”kört över” temkollegan Ronnie Gustafsson vars mardrömshelg slutade med tre brutna race och en klen fjärdeplats som tröst. Synd för Ronnie visade bra fart i båda kvalen där han var fyra och trea, bäst i år.
Pallpremiär
Krascher blev det även för Markus Lönnroth och Gustav Bergström. Den förstnämnde inledde med en fin fjärdeplats, men sedan blev det DNF två race i rad. Därför var lyckan stor när ICA-Markus kunde avlsuta med en tredjeplats, hans första besök på pallen i mästerskapet.
Pallpremiär blev det även för Gustav Bergström som ärvde tredjeplatsen när ovan nämnda Lönnroth och Gustafsson krokade ihop och tvingades bryta det tredje racet. Bergström, som hade kvalat till femte ruta, tackade och tog emot.
Lika glad som 18-åringen – yngst i fältet – var efter den framgången lika bedrövad var han efter nästkommande race. Där gjorde han sig nämligen skyldig till ett misstag och satte P både för hans, men framförallt, Micael Ljungströms race.
Tråkig avslutning för Ljungström, som efter en misslyckad öppning med dåliga regndäck i det första heatet, verkligen körde upp sig. Han var sjua i det andra, kvalade sedan som femma och följde upp det med en sjätteplats i heat tre. I det sista var han på väg mot ett nytt toppresultat när Bergström hälsade på och allt tog slut.
”Måste bli bättre”
Krascherna och bestraffningarna duggade dessvärre tätt i Falkenberg. Övermod, överoptimism och lite brist på respekt låg bakom. Dessbättre kom ingen till skada, men för många blev det en dyr helg.
– Inte acceptabelt, säger mästerskapets race director Mikael Carlsson.
Diskussioner om åtgärder pågår redan.
– Vi jobbar på att det måste bli bättre, hälsar Carlsson, som självklart kommer att ta upp frågan med team och förare inför nästa deltävling.
Helgens klättrare
Nu till något positivare.
Janne Gustavsson var inte den ende i sjubilsteamet Stenhaga Motorsport som övertygade på Falkenbergs Motorbana. Ludwig Ellhage åkte upp sig från mindre smickrande startpositioner i samtliga race och fick med sig 39 poäng och stabila placeringsraden 6-7-6-6 hem från Västkusten. I racen klättrade Ellhage åtta, tre, åtta respektive tio placeringar!
Fredric Blank svarade också för en urstark insats. Han kom till Falkenberg med tre poäng i mästerskapet. Efter bland annat två gånger årsbästa (sjua) står han nu på 33 poäng i tabellen och har avancerat från 17:e till tolfte plats.
Stark mekinsats
Även Svante Andersson såg ut att vara på väg mot en bra helg. Han kvalade femma på fredag – överlägset bäst i år – och låg trea i racet när en duell mellan honom och Danner resulterade i att båda for av banan och tappade till långt ner i fältet.
I lördagens andra race åkte Andersson av med tekniska fel, slog i en däckbarriär hårt med rätt omfattande skador som följd. Tack vare en stark mekanikerinsats under natten kunde han komma till start på söndag, men bilen var inte hundra, speciellt inte i kvalet, och från 17:e ruta i de avslutande heaten hade han svårt att avancera. Med tanke på omständigheterna blev det ändå en fullt godkänd tionde och elfte plats.
Avancemang
En annan som övertygade med säsongsbästa var Thomas Tedenström. Två starka femteplatser bokfördes han bland annat för. Tedenström är nu uppe på sjunde plats i tabellen med klart häng på framförvarande Lönnroth och Kenneth Ahnelöv. Den sistnämnde brottades med en handledsskada i Falkenberg och gick inte riktigt att känna igen från Anderstorp där han stod på pallen som trea efter det andra racet.
Stig visade klassen
Som avslutning måste vi nämna Stig Blomqvist, startfältets äldste förare som fyller 75 år senare den här månaden. Stig startade sist (19:e plats) i det inledande heatet, men i regnet som gjorde förhållandena på banan svåra visade den gamle rallyvärldsmästaren att takterna från förr sitter i. Med sin erfarenhet och känsla för underlaget avancerade han ända till nionde plats och tog sina första poång för säsongen. Det blev poäng även i de övriga tre racen och 15 totalt för ”Mäster”. Starkt!
Noteras kan dessutom att även Håkan Ricknäs och Patrik Emanuelsson tog sina första poäng i mästerskapet.