Fredrik Danner visade redan på försäsongstesterna att han skulle bli att räkna med i toppen på nya succéklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Tillsammans med teamkompisen i Eken Motorsport, Per ”Ploppen” Andersson, var han närmast Annervi tidsmässigt på seriens shake down i Karlskoga och veckan senare var de, i frånvaro av Annervi, etta (Andersson) och trea (Danner) vid mästerskapets roll out på Mantorp Park.
– Därför var jag inte helt överraskad över framgångarna i premiären, men det klart att jag är nöjd med vad jag presterade, säger han och tillägger snabbt apropå 18 år yngre Annervi, som vann dubbelt i Skåne:
– Men han är svår att närma sig den lille ynglingen.
Ändå är det 25-åringen från Halmstad som är såväl Danner som Andersson (trea och sexa i premiären och trea i tabellen inför Anderstorp) har låst siktet på inför fortsättningen av mästerskapet.
– Annervi är fantastiskt snabb och ska vara bäst av alla i startfältet, men vi kommer att göra allt i vår makt för att slå honom. Absolut, säger Danner och tillägger med ett leende:
– Allt som är tillåtet.
43-årige Fredrik Danner från Stockholm har kört mycket trackday de senaste tio åren, men racingkarriären inledde han på allvar i GT4 Scandinavia först 2019. Där överraskade han stort och avslutade säsongen som AM-mästare. I fjol blev det bara ett inhopp i samma mästerskap, men nu är han alltså tillbaka på banorna. I Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
Trots att det bara blivit 13 race hittills i karriären har hans utvecklingskurva pekat spikrakt uppåt.
– Jo, så har det varit, men det har mycket med självförtroendet att göra.
Och tron på sig själv bakom ratten har han fått genom tävlandet.
– Jag tycker att jag fått med mig värdefull erfarenhet från varje tävling jag ställt upp i. Jag har blivit påkörd och avputtad, snurrat själv, tagit bra och dåliga beslut. För varje tävling som går tar man med sig något nytt.
Dessutom har Danner och Andersson engagerat tidigare toppföraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia, Christer ”Cralle” Lindholm, som förarcoach och mentor.
– Han hjälper oss med tankar och idéer samt att testa nya grejer. Det har varit värdefullt, säger Danner och konstaterar sedan med ett skratt:
– Racing handlar om att gasa lite fortare och bromsa lite senare. Det är ganska enkelt egentligen.