I fjol tog Krister Andero steget till Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Han gjorde det efter fyra säsonger i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Där var västgöten framgångsrik i Masters Cup för förare över 40 år. Han var femma tre år i rad med 2020 som främsta säsong. Då, på Scandinavian Raceway i Anderstorp, tog han sin första seger i klassen vilket dessutom räckte till fjärde plats totalt i racet.
Bytet från Porsche 911 GT3 Cup (991 II) till Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport är inget Andero ångrar.
– Nej, första säsong i Sprint Challenge var väldigt kul. Jag gick från något som är tämligen brutalt och svårkört, och som jag aldrig riktigt kom underfund med ärligt talat, till något som jag upplevde som väldigt mycket lättare. Känslan jag fick när jag provkörde bilen första gången var: den här kan jag göra precis vad som helst med, säger Andero och skrattar.
Svag inledning
Förväntningarna var höga inför premiären i Anderstorp, men Andero fick nöja sig med sjätte och fjärde plats i de båda racen, efter en svag niondeplats i kvalet.
– Vi gjorde bort oss, glömde helt enkelt att sätta tillbaka krängningshämmarna efter att vi gjort set up på bilen inför kvalet. Det resulterade i ett dåligt kval och mindre bra startpositioner i racen. Det förstörde min första helg, säger han och tillägger:
– Ett tråkigt och enkelt misstag, men jag skyller inte på någon, det är jag själv som har ansvaret för bilen. Jag vet inte vad som gjorde att det tappades bort just den dagen.
Debut i Fällfors
Efter Anderstorp väntade den långa resan till Drivecenter Arena i Fällfors, en tävling som Andero stod över. Faktum är att han ännu inte kört ett enda racevarv på anläggningen i Norrland, trots att Porsche Carrera Cup gjort flera besök där.
– Jag har inte haft tid och har det egentligen inte i år heller, men med fyra race där uppe den här säsongen kommer jag inte undan, skojar Andero.
Han är självklart medveten om att han inte kan stå över någon deltävling om han ska vara med och konkurrera om titeln, men innan det är dags att göra den långa resan norrut behöver nog Andero plugga på lite om mästerskapets nordligaste bana.
– Vad jag vet om Fällfors? Inte mycket mer än att det finns några murar på ett par ställen som man ska passa sig för. Annars kan det bli dyrt, säger han och ler.
Bara seger som fattades
Misstaget i Anderstorp, inga poäng i Fällfors och sjunde och sjätte plats efter mycket strul i Falkenberg gav inte Prido Racing någon flygande start på mästerskapet direkt.
– Men efter det gick det riktigt bra, konstaterar Andero med all rätt.
I resterande deltävlingar stod västgöten nämligen på pallen som tvåa fyra gånger. Det enda han saknade var en seger.
– Men en sådan skulle jag givetvis ha tagit i finalen på Mantorp Park där jag efter ett bra kval hade första startposition i båda racen, säger han och fortsätter:
– Men jag klantade till det själv i båda racen.
I det första medger han att han kanske var väl brutal mot William Siverholm i ingången till den första kurvan där kontakt uppstod och båda åkte av.
– I det andra heatet gjorde jag en mindre bra start och fick efter en lång period bakom säkerhetsbil inte tillräckligt med racetid att köra upp mig. Jag avancerade till andra plats och hade heatet varit något eller några varv längre så hade jag tagit prins Carl Philip som ledde. Det känns lite som om jag gav bort båda segrarna på Mantorp.
Avslutningen innebar dessutom att Andero gjorde bort sina möjligheter till en medalj i klassen. Han fick nöja sig med fjärde plats bakom Siverholm, Janne Gustavsson och Kenneth Ahnelöv.
Chans på Sprint-titeln?
Men nu tar Krister Andero alltså sats mot toppen i Porsche Sprint Challenge. Åtminstone i GT4, kategorin i mästerskapet för Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.
Men det finnas också en Sprint Challenge-titel att tävla om. Den erövrar den förare som, oavsett om han/hon kör GT4 eller Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i GT3, samlar flest poäng under säsongen.
– Helt klart har jag som ambition att vinna GT4-kategorin, men hur långt det kan räcka totalt i mästerskapet är svårt att säga. Om någon i GT3 kommer att vara väldigt överlägsen, vinner många race och tar mycket poäng så är man nog chanslös, för jag tror på en jämn GT4-klass, säger Andero.
Inget problem
Med sitt nya tvåbilssystem följer mästerskapet den väg som är vanlig för Porsche Sprint Challenge-serier internationellt. I många mästerskap ingår nämligen flera olika biltyper.
Den förändringen har Andero inget emot.
– Några gånger i karriären har jag tävlat i serier med olika klassificeringar och olika farter på bilarna, och det har jag aldrig upplevt som något problem. Det blir ett extra moment som skapar ytterligare en dimension – man får ha mer koll bakåt och det kan även uppstå situationer som skapar omkörningsmöjligheter och annat. Det brukar kunna lyfta racen totalt sett.