Det andra Sprintracet blev dramatiskt. Blank tog ledningen från främsta startposition och följdes närmast av Wallenstam, Ludwig Ellhage och Rustad.
Men redan på det första varvet försvann Ellhage efter påhälsning bakifrån från Rustad.
Efter den incidenten, säkerhetsbil och omstart dröjde det inte många varv förrän nästa drama: Blank tappar greppet i bakvagnen på en ojämnhet i banan och får sladd. Wallenstam hinner nästan styra undan, men hans Porsche får en smäll mot höger bakhjul varpå även han blir stående.
Den sistnämnde får bryta, men Blank kan lika vidare och tar till slut målflagg som sjua – och trea i GT3-kategorin bakom Andersson och Rustad. Den pokalen gladde honom inte mycket. Med dubbla pole positions hade Blank hoppats kunna ta sin första seger i mästerskapet. Nu blev det ett brutet race och en sjundeplats i stället.
Efter kollisionen mellan Blank och Wallenstam tog Rustad över ledningen, närmast följd av Andersson och danske GT4-föraren Kasper Søholm. Men på det 13:e varvet fick Søholm tekniska problem och Theo Jernberg kunde ta sig förbi och bärga sin första pallplats totalt i Sprint Challenge. Segern i GT4-kategorin fick han på köpet och med fem klassegrar på sex race har han nu skaffat sig ett stadigt grepp om mästerskapstiteln.
– Det känns skönt såklart, men det är mycket kvar på säsongen, säger Jernberg som toppar mästerskapstabellen 47 poäng före Krister Andero.
Wallenstam, som toppar GT3-tabellen, är trea, ytterligare 4,5 bakom.
Men har var det nu med segraren? Isabell Rustad tog visserligen målflagg som etta, men blev bestraffad med tio sekunders tidstillägg för en felaktig start.
– Jag fick besked om det tidigt, så det gällde för mig att vara mindre än tio sekunder bakom henne i mål, och det lyckades jag med, log Svante, som tack vare sin seger också förärades utmärkelsen Aspen Driver of The Day.