Porsche Sprint Challenge Scandinavia omfattas av två kategorier, GT3 för Porsche 911 GT3 Cup (991 II) och GT4 för Porsche 718 Cayman GT4 RS.
Förarna tar poäng i sin respektive kategori, men får också ta med sig dem in i den gemensamma mästerskapstabellen. Flest poäng, oavsett biltyp eller kategori, blir Sprint Challenge-mästare.
Med tre deltävlingar kvar i kalendern är Theo Jernberg storfavorit till titeln. Lyckas han blir det tredje året i rad som guldet hamnar hos Stenhaga Motorsport. Teamet från Västergötland har vunnit Porsche Sprint Challenge Scandinavia med William Siverholm de två senaste säsongerna.
Undvika nollpoängare
Jernberg, som kom från elbilsserien Nxt Gen Cup till Porsche Sprint Challenge den här säsongen, tar emellertid inte ut någon titel i förskott. Långt därifrån. Hans utgångsläge är bra, men samtidigt är han väl medveten om att mycket fortfarande kan hände i de sex race som återstår.
– Målet är att fortsätta köra så stabilt som möjligt, inte ta några dumma risker och dra på sig nollpoängare. Det kostar för mycket, säger han.
En bil för lite
Inledningsvis såg det ut som om toppförarna i GT4 skulle få tuff konkurrens av mästerskapets GT3-kollegor. Framför allt imponerade Wilmer Wallenstam i Fragus Motorsport. Han vann nämligen båda heaten i premiären på Scandinavian Raceway i Anderstorp och ryckte åt sig en liten ledning i tabellen.
Men i deltävling två, Gelleråsloppet, tvingades Svante Andersson kasta in handduken på grund av ryggproblem vilket innebar att bara fyra Porsche 911 GT3 Cup kom till start. En för lite för att dela ut fulla poäng i kategorin.
När Wallenstam, som också gör sin första säsong i Porsche Sprint Challenge, bara fick 13,5 och 11 poäng för en första- och en andraplats totalt, bokfördes Jernberg för 26 respektive 27 för dubbla kategoritriumfer.
Tävlingen därpå, i Danmark, blev det två nya segrar för den unge sörmlänningen samtidigt som Wallenstam hade otur och tvingades bryta det andra heatet. Plötsligt var Wallestam 51,5 poäng efter och ”bara” trea i tabellen bakom Jernberg och startfältets näst bäste GT4-förare, Krister Andero.
– Sådan är racingen ibland. Sprinttiteln känns avlägsen så nu fokuserar jag på att försöka vinna mästerskapets GT3-klass, säger Wallenstam som leder den knappt – 5,5 poäng – före teamkompisen Isabell Rustad.
Gillar att jaga
Theo Jernbergs framfart i mästerskapet har imponerat på många och själv medger han att det gått bättre än väntat. När vi frågar honom om vad som fungerat bättre än vad han själv trodde innan svarar han:
– Det har nog varit ungefär som jag trodde, det är väl mer det att jag inte riktigt visste hur snabb jag var i förhållande till de andra. Men jag har kommit in i bilen bra och känner nu att jag verkligen kan maxa allt.
Jernberg har öppnat säsongen med tre riktigt bra tävlingar.
– Men roligast hittills var nog Jyllandsringen, säger han.
Ändå förlorade han klassledningen från främsta startposition i början på båda loppen.
– Ja, jag tappade båda starterna, men vann ändå. I några av säsongens race har jag tagit starten och legat etta i min klass från start till mål. Det är skönt såklart, men inte lika roligt. Jag tycker om när jag får jaga lite.
Pallplats totalt
Någon jakt på snabbare Porsche 911 GT3 Cup har Jernberg i princip inte brytt sig om. För det har styrkeförhållandena mellan bilarna varit allt för stor.
– Det har nästan varit hopplöst att hänga med dem, förutom på blött. Men det är lite skönt också. Det är nästan bäst när de kvalar i toppen och drar i väg. Då slipper man hålla på och slåss med dem, säger Jernberg och tillägger:
– Det är lite speciellt när man inte tävlar mot dem på banan, utan bara poängmässigt i tabellen.
Styrkeförhållande till trots mellan de olika bilmodellerna har Jernberg, som enda GT4-förare hittills, lyckats slå sig in på pallen totalt. Det skedde i det andra racet på Jyllandsringen där han slutade trea bakom Svante Andersson och Isabell Rustad.
Jernbergs står gärna pall igen, men siktar i första hand in sig på att ta så många poäng som möjligt i GT4.Han ser fram emot de sista deltävlingarna i mästerskapet.
– Det ska bli superkul med avslutningen Gelleråsen, Rudskogen och Mantorp Park. Extra kul med banan i Norge. Där har jag aldrig tävlat tidigare, bara kört en track day.