Marcus Annervi visade varför han är årets mästare i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Trots att han säkrade titeln redan på Rudskogen Motorsenter kunde han och Race Team Gelleråsen – by AFR mobilisera fart för säsongens femte kvalseger och raceseger nio och tio av tolv möjliga.
Efteråt medgav ”Mackan” att han hade lite motivationsproblem under torsdagens inledande tester, men efter det var han sitt vanliga jag igen.
– Skönt att det är över, nu kan jag ta fart mot 2022. Äntligen! sa Marcus, som kommande säsong tar klivit upp i Porsche Carrera Cup Scandinavia med sitt team.
Snabb och stabil
Annervi tog 53 av 54 möjliga poäng i epilogen i Östergötland. Den enda poängen han snuvades på var den för snabbaste varv i race två. Då, med andraplatsen i mästerskapet säkrad redan i det inledande heatet, sträckte nämligen Per ”Ploppen” Anderson från Eken Motorsport ut ordentligt och hans 1.21,126 kunde ingen matcha.
”Ploppen” hade ett gyllene silverläge inför finalen och det missade han inte. Han säkrade andraplatsen i tabellen genom att bli trea i det inledande racet och följde upp med en andraplats i det andra.
– Skönt att kunna fixa silvret redan i det första heatet. Planen var att jag bara skulle ta mig i mål och se till att ha minst 27 poängs försprång till Janne Gustavsson, säger Andersson.
Han var lite avvaktande till att börja med i racet och låg länge femma.
– Jag låg bra där, ville inte ta några onödiga risker.
Ändå tog han sig om både Fredrik Danner och Janne Gustavsson mot slutet.
– Jag hade inget val, säger han och ler.
– Båda fick en dålig utgång ut på start-och-målrakan vilket gjorde att jag kunde passera dem i ingången på den första kurvan.
Per ”Ploppen” Anderson kan blicka tillbaka på en stabil och framgångsrik säsong i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
På vägen till silvret han besökt pallen åtta gånger. Fyra som tvåa och lika många som trea.
– Som en av tre förare har jag tagit poäng i alla race och det är vad det handlar om för att man ska placera sig bra i ett mästerskap, konstaterar han.
Bronset till Danner
Kampen om tredjeplatsen i mästerskapet stod mellan Janne Gustavsson, Stenhaga Motorsport och Fredrik Danner från Eken Motorsport. Gustavsson hade en poängs försprång inför det första racet och kampen om bronset stod sig finalhelgen ut. Avgörandet kom i race tvåa där Danner tog dagens andra fjärdeplats medan Gustavsson blev sexa, samma placering som han fick i race ett sedan han tilldömts fem sekunders tidstillägg för att ha genat.
I det andra heatet blev Gustavsson dessutom påkörd av norrmannen Alexander Hagen Berg, som fick tidstillägg på 10 sekunder för det, och tvingades släppa Danner förbi sig vilket definitivt avgjorde bronsduellen.
– Otur för Janne, men så här är det inom racingen ibland, sa Danner som var glad över sin slutgiltiga tredjeplats.
– Jag fuckade upp i Falkenberg så jag är klart nöjd med bronset. En skön revansch, sa Danner bland annat.
Vilken debut!
Bakom mästerskapets topptrio var det nykomlingen Mattias Åstrand som väckte mest uppmärksamhet i finalen. Och det med all rätt. I sin tävlingsdebut kvalade han som trea och nådde andra och tredje plats i racen. Låt vara att Linköpingsbon kört många träningsvarv på hemmabanan, men ändå. Att Åstrand i lånad bil från Kenneth Ahnelöv, Race Team Gelleråsen – by AFR, skulle bli en toppförare direkt överraskade på många.
En annan som övertygade i finalen var Eken Motorsports Thomas Tedenström. Med sin placeringsmässigt bästa insats för säsongen (femma och sjua) såg han till att ta hand om femteplatsen i mästerskapet. Tedenström har, precis som Annervi och ”Ploppen”, tagit poäng i samtliga tolv race och har stadigt klättrat i tabellen. Han var nionde man efter premiären och slutade alltså femma. Starkt!
Tuff avslutning
Någon fight om femteplatsen blev det aldrig. Markus Lönnroth, som var sex poäng före Tedenström inför finalen, tvingades bryta det fösta heatet i en startkrasch redan i den första kurvan. Lönnroth ansågs vållande och som straff flyttades han ner tio platser på gridden i det andra heatet.
I startkraschen blev flera bilar indragna. Bland annat årets otursgubbe nummer ett, Micael Ljungström. Han tvingades bryta, men till skillnad från Ludwig Ellhage och Fredric Blank, kom han aldrig till start i race två. Skadorna i på hans bil var alldeles för omfattande för det.
Långt från Garmisch
Från finalhelgen kan vi dessutom notera:
- a t t Gustav Bergström gjorde två starka raceinsatser. I det första heatet klättrade han från 13:e till sjunde plats och i det andra slutade han femma efter att ha startat från tionde startposition. Insatsen lyfte honom till en slutgiltig åttondeplats i mästerskapstabellen.
- a t t Ronnie Gustafsson åkte av och slog sönder växellådan redan på en av testerna. Något kval blev det därför inte för hans del, men efter en stark mekanikerinsats i Eken Motorsport kunde han ändå köra racen. Från 20:e och sista startposition tog han målflagg som åttonde och tionde förare!
- a t t Ingemar Stenmark nådde sin bästa placering i mästerskapet då han blev nionde man i det första heatet. I det andra tog det stopp i Mjölbysvängen för slalomikonen, vilket fick Robin Nilsson, kommentator på V Sport Motor och Viaplay att utbrista: ”Så långt från Garmisch Partenkirchen man kan komma!”