Ingemar Stenmark är en av Sveriges främsta idrottsmän någonsin. Han slog igenom i de alpina pisterna i början på 1970-talet och kom att dominera sin sport under många år. När han ställde undan tävlingsskidorna 1989 hade han hunnit fylla prisskåpet med bland annat två OS-guld, fem VM-guld, tre världscuptitlar och 86 världscupsegrar. Ännu i dag är det ingen, man eller kvinna, som lyckats vinna lika många VC-tävlingar.
13 sekunder efter – i VC-premiären
Nu, vid 65 års ålder, inleder skidkungen från Tärnaby en ny karriär. Som racerförare. Sina två första race genomförde han på klassisk mark, Scandinavian Raceway, banan i Anderstorp där det kördes sex Formel 1-lopp på 1970-talet.
I de alpina pisterna var Stenmark en given toppåkare. I racingdebuten fick han nöja sig med en plats betydligt längre bak.
Det var säkert många som undrade hur vinnarskallen Stenmark upplevde det.
– Ja du, säger han och skrattar till. Om man tar min första världscuptävling så blev jag 74:a, 13 sekunder efter. Det är väl kanske alltid så i början.
• Så om något eller några år får vi se dig i toppen?
– Nej, det tror jag inte, svarar han och ler.
Tips från F3000-mästare
Ingemar Stenmark har haft en tydlig koppling till Porsche de senaste åren. Som Porsche-ägare har han bland annat deltagit i förarutbildningar och trackdays arrangerade av Porsche Sverige. Men Stenmark har också varit synlig i den verksamhet som varit direkt kopplad till nya racingklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
I sin utveckling som förare har han bland annat fått hjälp av den tidigare F3000-mästaren, reserv- och testföraren för Formel 1-stallet Jaguar, Björn Wirdheim.
Av Wirdheim, som bland annat jobbar med förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavias utvecklingsprogram, har Stenmark fått många värdefulla tips om hur han ska hantera sin Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR på tävlingsbanan.
Tacksam för chansen
Ett visst intresse för motorsport har Stenmark haft under rätt många år.
– Jag kollade en del på Formel 1 när jag bodde i Monaco, men jag kan väl inte säga att jag haft något jätteintresse, säger han.
Förrän nu!
– Det är mycket Raines förtjänst att jag är här, berättar han strax innan det andra av de två racen i Småland.
Porsche-direktören Raine Wermelin har varit engagerad i Stenmarks intresse för racing och nyfikenhet att själv tävla bakom ratten.
– Jag tycker det är fantastiskt att jag fått den här chansen. Det är inte alla som får den möjligheten, konstaterar Stenmark tacksamt.
Nyfikenhet inför utmaningen
– Vi från Porsche är väldigt stolta att en av det senaste århundradets allra största idrottsmän valt att köra Porsche Sprint Challenge. Det är ett gott betyg till både den utveckling Ingemar visat under de senaste årens olika körutbildningar, samt den organisation som finns kring hela konceptet Porsche Carrera Cup Scandinavia. Utan en väl fungerande organisation tror jag det varit svårt att få Ingemar att hoppa på en så speciell utmaning som det är att bli racerförare, säger Raine Wermelin och tillägger:
– Ingemar Stenmark har under de senaste åren deltagit i många av våra körevents. Till att börja med i Porsche Ice Experience och Porsche Track Experience, därefter även under PCCS Trackdays vid några tillfällen. Från första tillfället blev det tydligt för oss vilken speciell förmåga Ingemar besitter att koncentrera sig, att ta till sig ny information och översätta det till konkret handling. Hans nyfikenhet inför den här typen av ny utmaningar är påtaglig. Från detta har kommande steg kommit naturligt utan att det funnits något konkret mål i sikte.
Kapade fem sekunder
I debuten på Scandinavian Raceway förbättrade Stenmark sina varvtider med fem sekunder från det första testpasset till och med det inledande racet. I det sistnämnda var hans tid 1.41,707 bara lite över två sekunder från segrande Marcus Annervis toppnotering. Dessutom var Stenmark bäst i Porsche Experience Racing. Placeringsmässigt besegrade han inte teamkompisarna Stig Blomqvist och motorjournalisten Fredrik Huldt, men sett till varvtid var han kvickast runt den 4,2 km långa banan.
Den extrema värmen under tävlingsdagarna påverkade inte Stenmark nämnvärt. Han är vältränad som en jakthund och den pigga blicken signalerade under hela helgen nyfikenhet, vilja och förväntan.
Tävlingspirret tillbaka
Vad upplevde då Stenmark som svårast i sina debutrace.
– Här i Anderstorp är det de bankade kurvorna, de är jättesvåra. Annars är det väl bromspunkterna, att man bromsar för tidigt. Det är många grejer, det här är en komplex sport om man ska vara duktig. Och små marginaler.
Även om mycket är nytt för Stenmark i hans nya sport menar han att han delvis kan jämföra den med skidåkningen.
– Det här med att tävla. Man får tillbaka samma känslor, det blir lite pirr i magen. Så det är kul på det sättet. Dessutom är det en utmaning, säger han och tillägger:
– Och i min ålder finns det inte många sådana utmaningar.
Kör två tävlingar till 2021
Om starterna – rullande start – var det som fick pulsen att slå mest i debuten kan Stenmark inte riktigt svara på. Åtminstone inte efter det inledande heatet.
– Jag minns inte, säger han och ser uppriktigt förvånad ut.
– Det hände så mycket och var så många bilar… Jag hann som inte tänka så mycket, men jag är nöjd med min prestation.
Ingemar Stenmark har ytterligare två deltävlingar i Porsche Sprint Challenge Scandinavia inbokade den här säsongen, Rudskogen i Norge 4-5 september och finalen på Mantorp Park 1-2 oktober.
Fakta
Ingemar Stenmark
Född: 18 mars 1956.
Bor: Vaxholm.
Familj: Hustrun Tarja, döttrarna Nathalie och Iza.
Alpina meriter:
2 OS-guld.
5 VM-guld.
86 världscupsegrar.
Vinnare av den totala Världscupen tre gånger.
Vinnare av slalomcupen åtta gånger.
Vinnare av storslalomcupen sju gånger.
Utmärkelser/priser:
Svenska Dagbladets guldmedalj 1975 och 1978.
Jerringpriset 1979 och 1980.
Aktuell: Tävlingsdebuterade nyligen som racerförare i Porsche Sprint Challenge Scandinavia.