Stefan Johansson är en av förarna som kommer att tävla i en ny Porsche 718 Cayman GT4 RS i Porsche Sprint Challenge den här säsongen. Och just bilen är en stor anledning till att Johansson vid 53 års ålder ska ta racinglicens och börja tävla.
– Jag ville hitta en GT4 RS och enda alternativet när jag började leta var en krockad från Frankrike för samma pris som det kostar att få en ny. Då hade jag tur att bli uppsatt på Porsche Sveriges lista över personer som ville ha en ny GT4 RS till säsongen 2024, berättar Johansson.
Men för att behålla sin plats där var han tvungen att anmäla sig till Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Ingen anmälan, ingen bil.
– Då sa jag att är det så att ni tror att jag klara av det då kör jag på det.
Bandebut i Spanien
Stefan Johanssons intresse för snabba bilar och motorsport har funnits där sedan barnsben, men det var först 2010 han blev såld på allvar.
– Medbjuden till Nürburgring av Audis driving experience fick jag bekanta mig med GP-slingan och tyckte det var så häftigt att jag köpte en Audi R8 direkt när jag kom hem.
Där tog det emellertid tillfälligt stopp. Johansson flyttade till Spanien och Audin kom aldrig ut på någon racerbana.
– Men efter några år i Spanien var det en kompis som tyckte att jag skulle skaffa mig en sportbil igen. Och själv kände jag att det var läge. Jag började googla runt och hittade en 911 Turbo S i Valencia som jag åkte och hämtade. Senare samma år, när min kompis och vänner till honom var och körde på Ascari, bestämde jag mig för att hälsa på dem.
Det var också då Johansson tog ut Porschen på banan för första gången.
– Men med stora järnräcken vid sidan vågade jag inte gasa utan tog det jättelugnt. Samtidigt kände jag att det där med att köra på bana var skoj på allvar.
Fel bil
Förra året var det nära att Johanssons bilpark utökades med en Porsche 718 Cayman GT4, men strul från säljarens sida gjorde at det aldrig blev någon affär.
– Då trillade jag av en slump på en Ferrari 488 Challenge. Jag skulle transportera den åt en kompis men det slutade med att jag köpte den i stället och var därefter med på fyra, fem bandagar i Sverige.
Under vintern har Johansson, tillsammans med vänner, kört bilen på banor som Estoril, Portimao, Valencia och Aragon.
– Jättetrevliga människor som alla kör Porsche och som tävlar i Porsche Sports Cup. Men där får inte jag vara med för jag har fel bil. Därför kände jag att jag måste försöka hitta en Porsche jag också. Mitt fokus kommer att ligga på Porsche Sprint Challenge, men jag kommer att göra några gästspel i Porsche Sports Cup också för jag behöver ju tid bakom ratten.
Inte bli sist
Även om Stefan Johansson börjar få en hel den bandagar under bältet klassificerar han sig som nybörjare
– Ja, jag är helt rookie, slår han fast och tillägger:
– Men det jag ger mig in på försöker jag alltid göra det bästa av. Det här blir ett första startår och sedan får vi utvärdera och se vart det tar vägen. Jag kommer inte att vara med i toppen utan min ambition är snarare att inte komma sist i varje lopp. Men framför allt ska jag ha otroligt skoj, lära mig hela tiden och skratta.
Aktuellt med namnbyte?
Johansson kommer att driva sin satsning i egen regi och håller på och letar erfaret folk som kan hjälpa honom med bland annat förarcoachning och det tekniska.
– Oavsett om det är racing eller något annat så måste man börja någonstans. Jag hoppas på bra hjälp så att utvecklingen förhoppningsvis kommer att gå skapligt fort, säger Johansson, som ännu inte hunnit bli förväxlad med sin i racingkretsar betydligt mer kände namne.
– Nej, och det lär väl knappast hända, säger han och avslutar med ett skratt:
– Men vi får se, han kanske själv hör av sig med önskemål om att jag ska byta namn.