Egentligen vill inte Isabell Rustad prata så högt om sig själv som favorit, eller om sina förhoppningar och mål.
– Med tanke på att förarna jag hade framför mig i tabellen inte är kvar i mästerskapet så är det ingen tvekan om att jag har lite högre ambitioner i år jämfört med i fjol, medger hon emellertid men fortsätter sedan:
– Men samtidigt har Wilmer Wallenstam kommit in i mitt team, Fragus Motorsport, och han är jättesnabb. Sedan är det dessutom så att om Fredric Blank hade fullföljt de inledande racen i Anderstorp förra året så hade han också varit före mig i mästerskapstabellen. Blank är snabb liksom alla andra förare i Stenhaga Motorsport.
Målet är att vinna
När Rustad i början på mars gick ut och berättade om sin fortsatta satsning i Porsche Sprint Challenge med Fragus Motorsport pratade hon om att vara med och slåss i mästerskapstoppen. Inte att det specifikt var titeln hon siktade mot. Inför premiären på Scandinavian Raceway i Anderstorp 3-4 maj medger hon emellertid:
– Målet är att vinna, men det är en lång säsong. Många race ska köras och mycket ska klaffa, men självklart har just lust till att få till det.
Isabell Rustad gjorde sitt första inhopp i Porsche Sprint Challenge Scandinavia hemma på Rudskogen Motorsenter 2022. Det blev succé med dubbla pallplatser. 2023 körde hon hela mästerskapet i en Porsche 911 GT3 Cup (991 II) och blev snabbt en toppförare.
– Jag trodde att jag skulle göra bättre ifrån mig i slutet på säsongen, när jag skaffat mig mer erfarenhet av banorna och bilen. Men det blev en pallplats redan i premiären, en i Fällfors och ytterligare två i Falkenberg. Med facit på hand körde jag till mig fler pallplatser första halvan av säsongen än den andra. Det var oväntat, säger hon.
Tråkig avslutning
Premiärsäsongen hade många toppar, men också några dalar. Testkraschen i Fällfors såg ut att äventyra hela den tävlingshelgen, men tack vare en heroisk insats av mekanikerna i Fragus Motorsport kom hon till start och kunde rädda många värdefulla poäng.
På kontot över mindre lyckade race kan dessutom läggas andra heatet i såväl Karlskoga som i Rudskogen. Båda tvingades hon bryta. Det första efter en kollision och det andra med tekniska bekymmer.
Ändå låg Rustad tvåa i tabellen efter suveräne mästerskapsvinnaren William Siverholm inför avslutningen på Mantorp Park. Hon delade den med Markus Lönnroth.
Men finalhelgen blev inte den unga norskans.
– Till att börja med fick jag inte till kvalet och i det andra racet skulle jag ta mig förbi min teamkompis Jonas Sjöström. Men där gick det fel, jag snurrade och det blev kaos.
Rustads finalfacit blev blygsamt, en sjätte- och en åttondeplats, och inte nog med att hon förlorade andraplatsen mästerskapet, även dansken Gustav Krogh tog sig förbi i tabellen.
Rustad kunde emellertid trösta sig med tredje plats i GT3-kategorin.
– Efter Mantorp tänkte jag mycket på vad jag skulle kunna ha gjort annorlunda. Om jag inte hade kört förbi Jonas hade andraplatsen varit min. Så det var liksom ett lite dumt försök, men samtidigt så vill man ju alltid upp och fram när man har möjlighet, säger hon ärligt.
Lärde sig mycket
Besviken då såklart, men med säsongen i backspegeln konstaterar den unga norskan från Harestua, 46 km norr om Oslo, ändå:
– Det var en bra första säsong, många bra resultat som jag är nöjd med. Dessutom skaffade jag mig erfarenhet av banorna, att jobba med teamet och av bilen. Jag bär med mig en bra känsla från fjolårssäsongen och vad jag lärde mig då.
Men samtidigt finns det såklart saker att utveckla.
– Jag har fortfarande en del att hämta i kvalpace och att snabbt få upp tempen i nya däck. Dessutom bromsar jag fortfarande lite för tidigt. Men allt det där har vi jobbat med under vårens tester och det blir bättre och bättre.
Mycket talar för
Som teamkompis den här säsongen har Isabell Rustad fått 16-årige Wilmer Wallenstam, som gör sin första säsong i mästerskapet. Wallenstam övertygade med snabbaste varvtid i mästerskapets officiella roll-out på Gelleråsen Arena förra veckan. Där var Fredric Blank tvåa och Rustad trea.
– Samarbetet med Wilmer har funkat bra och tillsammans tror jag att vi kan dra stor nytta av varandra. Dessutom har vi William Siverholm i teamet. Han kör Carrera Cup i år men vann mästerskapet i en 991 II färre året. Han kan också hjälpa till mycket, så någon brist på kompetens i teamet är det inte.
När vi i en samlad bild konstaterar att det finns mycket som talar till den unga norskans fördel i årets mästerskap ler hon och säger:
– Ja, det är det, så det är upp till mig att ge gas.