Isabell Rustad i GT3-ledning efter seger på Rudskogen

07 september 2024, 12:53

Från pole position vann Isabell Rustad det inledande heatet i Porsche Sprint Challenge. Närmast bakom sig hade hon landsmännen Eivind Lie och Ole William Nærsnes. Rustads teamkompis i Fragus Motorsport, Wilmer Wallenstam, fick nöja sig med fjärde plats vilket innebar att Rustad tog över ledningen i mästerskapets GT3-kategori. GT4 vanns av Theo Jernberg klart före Emma Wigroth och Krister Andero.

Isabell Rustad inledde öppningsracet på Rudskogen perfekt från främsta startposition. Hon ryckte omgående åt sig en liten lucka till jagande landsmän och kunde ta målflagg som etta för första gången i Porsche Sprint Challenge på Rudskogen Motorsenter.
– En seger som betyder mycket för mig, intygade Rustad, som självklart var mycket belåten efteråt.
– Racet blev bra, tempot var okey och jag kände att jag hade kontroll hela vägen.
Mästerskapsdebuterande Eivind Lie närmade sig Rustad mot slutet, men så gjorde han ett misstag och tappade kontakten. Lie överskred track limit tre gånger under racet och fick för det fem sekunders tidstillägg. Trots det klarade han andraplatsem – med sju hundradelars marginal.
Bakom den norska topptrion styrde Wilmer Wallenstam in på fjärde plats, klart före Svante Andersson och Ludwig Ellhage.
Theo Jernberg slutade sjua och vann på nytt GT4-kategorin. Med 27 nya poäng in på kontot är Stenhaga Motorsport-föraren nu riktigt nära att säkra mästerskapstiteln och segern i GT4. En ny seger med maxpoäng i race två och saken är klar.
– Och målet är givetvis att avgöra i nästa race, försäkrade också Jernberg, vars race blev ganska odramatiskt.
– Det gick bra, men jag är alltid lite nervös innan, inför starten.
Bakom Jernberg bjöd Emma Wigroth och Krister Andero på en publikfriande duell om andraplatsen i GT4-kategorin. Den vann Wigroth med knapp marginal.
Fredric Blank, som startade från trejde position, försvann dessvärre redan på det inledande varvet. En sammanstötning med Ole William Nærsnes ödelade styrningen på Blanks Porsche 911 GT3 Cup (991 II) och han tvingades bryta.