Det var i somras som det stod klart att RS-versionen av Porsche 718 Cayman GT4 skulle bli tillåten i Porsche Sprint Challenge Scandinavia 2024.
– Jag bestämde mig så fort jag fick reda på att den skulle komma och slog till direkt efter Västkustloppet i juli månad, berättar Andero.
Efter honom har ytterligare sju förare gjort det samma. Kanske kan det bli ytterligare någon GT4 RS i mästerskapet. Intresset är nämligen stort och utöver redan säkerställda åtta bilar tittar Porsche Sverige just nu på möjligheterna att få hem fler.
Krister Andero, som tävlat i Porsche Sprint Challenge de två senaste åren och innan det gjorde fyra säsonger i Porsche Carrera Cup Scandinavia, ser verkligen fram emot att få tävla i nytt material.
– Jag har visserligen inte haft möjlighet att provköra bilen ännu, men av det jag läst och hört om den låter den både intressant och snabb. 75 hästar till, 25 procent mer downforce och mer optimerad växellåda. Det här blir ett fartmässigt steg i rätt riktning. Med så mycket mer motoreffekt så lär vi hänga med cupbilarna. Säsongen som gick var vi helt chanslösa, speciellt på rakorna.
Från att ha varit ett mästerskap enbart för Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport sedan starten 2021 införde Porsche Sprint Challenge ett tvåbilssystem 2023 och öppnade upp för Porsche 911 GT3 Cup (991 II), som fasades ut ur Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Krister Andero var för förändringen och trodde, som så många andra, att det skulle bli ungefär lika många bilar i båda kategorierna, GT3 och GT4.
Men så blev det inte. Fler än förväntat valde cupbilen och i GT4-kategorin blev det bara fyra kvar.
– Det blev lite avslaget, medger Andero. Bara fyra bilar och kraftigt distanserade av bilarna i GT3-kategorin. Det blev inte lika roligt som tidigare, men med den här bilen, som är lika snabb som cupbilen, kommer det att bli ett mycket mer samlat startfält som gör att det blir mer racing i racen. Likvärdiga bilar borgar för fler omkörningar och fighting och det är så man vill ha det.
Upplägget i Porsche Sprint Challenge under kommande säsong blir det samma som 2023. Två kategorier, GT3 och GT4, men bara en mästare – den förare som samlar flest poäng oavsett kategori.
I år vann William Siverholm GT3 och mästerskapet överlägset i sin Porsche 911 GT3 Cup (991 II), men tvåa var dansken Gustav Krogh, som körde en Porsche 718 Cayman i GT4-kategorin.
Om det blir en GT3- eller GT4-förare som tar hem mästerskapet 2024 återstår att se. Krister Andero, som var tvåa i GT4 i år och fyra totalt i mästerskapet 2022, siktar givetvis högt och känns redan riktigt taggad.
– Det är alltid roligt med racing och extra roligt med ny bil givetvis och kanske lite nya förutsättningar. Jag ser verkligen fram emot säsongen, säger Prido Racing-föraren från Falköping.