Sju av totalt åtta förare fanns på plats för den årliga testdagen för pristagarna i Prins Carl Philips Racing Pokal, tävlingen som bär prins Carl Philips namn och som i somras avgjordes för åttonde gången. Ny tävlingsarena var GTR Motorpark i Eskilstuna och det var toppförarna i klasserna Rotax Max Senior och Rotax Max DD2 som var inbjudna till testdagen i Karlskoga.
I år har Prins Carl Philips Racing Pokal inlett ett samarbete med Porsche Carrera Cup Scandinavia. I och med det partnerskapet gavs pristagarna möjlighet att testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport, fabriksbyggd tävlingsbil från Porsche Motorsport.
Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport har under de två senaste säsongerna nått stora framgångar i GT4 Scandinavia och nästa år blir den huvudmodell i nya Porsche Sprint Challenge Scandinavia, supportklass till Porsche Carrera Cup.
Hittills är åtta förare klara för serien. Årets GT4 Scandinavia-mästare Marcus Annervi är en, 1984 års rallyvärldsmästare, legendaren Stig Blomqvist, en annan. Dessutom har Sundahl Racing från Växjö, som de tre senaste åren vunnit Porsche Carrera Cup Scandinavia med Lukas Sundahl, offentliggjort att de kommer att driva en bil i serien.
Hyllade bilen
18-åriga Mathilda Olsson från Uppsala, segrare i Rotax Max Challenge Euro Trophy (inofficiellt EM) 2019 och ledare av samma mästerskap i år, var inte ensam om att uppskatta racingpokalens nya testbil. Samtliga pristagare stämde in i hyllningskören.
– Jag var med och körde två andra biltyper på testdagen förra året. Det här var något helt annat. Så roligt, tyckte bland annat Felix Jansson från Stockholm, som tack vare sin andraplats i årets nationella upplaga av Rotax Max Challenge är klar för världsfinalen i Portugal i januari månad.
– Helt underbart! Helt underbart! Det är en sådan potential i bilen, var 24-årige Max Lindéns spontana kommentar efter de båda testpassen.
Lindén blev visserligen ”bara” fyra i DD2 i Prins Carl Philips Racing Pokal, men toppföraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia, Pontus Fredricsson, som blev trea i Eskilstuna, överlät sin plats till Lindén.
– Jag hade lyckan att tack vare Pontus få komma hit och köra igen. Den möjligheten är jag mycket tacksam för.
Överraskande lättkörd
Rasmus Jansson, 17 år, från Uppsala precis som Olsson och Lindén, gjorde sin första testdag som pristagare i Prins Carl Philips Racing Pokal och tyckte så här om sina allra första varv i en riktig tävlingsbil på bana:
– Vilken rolig upplevelse! När man åkte ut på det andra passet var det bara glädje. Det här var hur kul som helst, intygade han.
David Rehme KAK-förare från Hässelby höll med. Med erfarenhet av två tidigare testdagar i Prins Carl Philips Racing Pokals regi konstaterade han bland annat:
– Det här var mycket roligare. Mer racerbil, men överraskande lättkörd. Jag tycker det gick snabbt att komma in i bilen och körningen.
Gav nytändning
Kenneth Hildebrand, äldst i gänget med sina 31 år, och Rehmes teamchef i KH-Racing, log också sitt bredaste leende efter några intensiva varv.
– Det är ballt det här. Fort går det dessutom jämfört med en del andra klasser. Det skottar på, sa han och tillade:
– Ganska lagom klass att kliva in i om man kommer från kartingen. Jag tror att man kan lära sig hantera bilen ganska snabbt.
En annan som fick en kick av att få testa Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport var 18-årige Robin Knutsson från Göteborg.
– Efter fem år i karting har jag börjat tröttna lite på det. Jag har till och med haft funderingar på att lägga av med motorsport helt, men det här blev en nytändning. Hundra procent. Jag brukar köra iRacing hemma, men känslan att göra det på riktigt slår allt annat. Det var så sjukt kul att köra. Tack för möjligheten, sa Knutsson bland annat.
Lyckad dag
Förarnas entusiasm smittade självklart av sig på tävlingens initiativtagare och grundare, prins Carl Philip. Sin vana trogen följde han testdagen i Karlskoga på plats.
– Det har varit en lyckad dag, pristagarna var nöjda och de gillade verkligen bilen, sa prins Carl Philip och glade sig åt att stifta bekantskap med några nya förare.
– Det är kul att återse de som varit med tidigare, men det är speciellt roligt att få in nya förare och ge dem en möjlighet att testa stor bil på bana.
Supportar svensk racing
Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige, var också på Gelleråsen Arena. Han var självklart glad över förarnas positiva reaktioner på Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport.
– Totalt sett över året är det många som provkört bilen och generellt sett är det ingen som klivit ur den och inte varit förvånad över hur lättkörd, rolig men ändå kompetent den är, säger Wermelin, som under säsongen 2020 bland annat sett prins Carl Philip göra framgångsrik comeback i Porsche Carrera Cup Scandinavia.
Det är bland annat prinsens deltagande i mästerskapet, men också hans engagemang och intresse för karting, som lett fram till samarbetet mellan Porsche Carrera Cup Scandinavia och Prins Carl Philips Racing Pokal.
– Vi gillar att supporta svensk racing där kartingen är grunden och tycker därför att det är roligt att, tillsammans med prins Carl Philip, engagera oss i Prins Carl Philips Racing Pokal.
Även partners som Kungliga Automobil Klubben, GTR Motorpark, CTEK, ProConsulting, Nej till Näthat, Berkeley, John Hatter & Co, Karlskoga MF och Rotax Max Challenge var representerade på testdagen.
Förutom ovan nämnda har Prins Carl Philips Racing Pokal under 2020 också genomförts i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, Eskilstuna kommun, Cetrez, RacingTime och MW Race Consulting.
Andra har gjort det
Hur många av årets pristagare i Prins Carl Philips Racing Pokal som kommer att gå vidare till racing kommande säsong återstår att se. Flera gav under onsdagen uttryck för att de är sugna på att ta nästa steg i karriären och nämnde självklart Porsche Sprint Challenge Scandinavia som ett tänkbart alternativ. Att det eventuella klivet skulle bli för stort avfärdade Mathilda Olsson och plockade bland annat fram kartingkompisarna Hugo Andersson och Patrick Rundquist som tydliga exempel på motsatsen. Båda har gått från karting direkt in i Porsche Carrera Cup Scandinavia och klarat den övergången alldeles utmärkt.
– De är bevis på att det går, konstaterar Olsson.