I Pär Englund får det nya racingmästerskapet en synnerligen mångsidig och erfaren förare med ett brinnande intresse för det mesta med motor.
– Jag har dedikerat mitt liv till motorsport, motorer, bilar och racerbåtar, säger Pär som vid sidan av sitt stora motorsportintresse med framgång driver familjeföretaget Kilafors Emballage AB.
Pär Englund är som sagt ett välkänt namn i motorsportkretsar. Framförallt i Hälsingland. Han har provat på det mesta och störst framgångar har han nått i skotercross och rallycross.
– Jag började med skotercross och gick sedan över till rallycross. Det är också i de grenarna jag varit mest framgångsrik. Eller framgångsrik..? Jag var bra, men inte världsbäst. Alla andra sporter har jag mest tävlat i för att prova på. Som med rally. För att bevisa hur lätt det var att vinna i rally jämfört med i rallycross så köpte jag en Volvo Originalbil, körde fyra eller fem tävlingar, vann nästa – som var en sprinttävling vilket passade mig som rallycrossförare – och efter det sålde jag bilen, säger han och ler.
Kört för att det är skoj
Både i skotercross och rallycross tävlade Pär på SM-nivå, men det var i Svealandscupen han nådde störst framgångar i den sistnämnda sporten. Där var han tvåa totalt ett år, trea ett annat.
– Det var ett annat tävlingsläge i rallycrossen på den tiden. Att vara i toppen i Svealandscupen då var ganska skapligt och att kvala in till en SM-deltävling var en prestation. Jag minns när jag SM-debuterade någon gång i mitten på 1990-talet. Tävlingen avgjordes i Hedemora och det var så många som 130 förare som kvalade i min klass, Super Nationell, berättar han.
Nu är det en del år sedan Pär tävlade kontinuerligt.
– Det måste ha varit i början på 2000-talet. Då tävlade jag med ambitionen att vinna. Jag har kört en hel sedan dess också men det har mest varit för att det är skoj och för att röra på dököttet, säger Pär som bland annat har sju starter i enduroklassikern Gotland Grand National på meritlistan.
Lust att tävla igen
Även om Pär inte tävlat i racing tidigare har han genom track day och time attack samlat på sig en hel del erfarenhet av att köra på bana. Många varv har det dessutom blivit i potenta bilar. Inte minst i Porsche.
– För några år sedan köpte jag en Porsche Boxster som Krister Andero, som numera kör Carrera Cup, tävlat med. Sedan blev jag inspirerad när jag fick åka med i en GT3:a och gick därför och köpte mig en GT3 RS. Men egentligen ville jag ju ha en riktig tävlingsbil så det fick bli en 997 generation två Cup-bil.
Med båda bilarna körde jag del track days och time attack-tävlingar.
Pär tyckte det var sjukt roligt att åka på bana och lusten att börja tävla igen väcktes. Därför började han se sig om efter lämplig klass.
– Vad finns det för klass att tävla i när man är 50 plus som jag, vill köra biltävling på bana och vill åka omkring i en ny racerbil, inte något hemmabyggt gammalt skrot? frågade han sig.
Porsche ett självklart val
Att racingdebuten skulle ske i en Porsche stod klart ganska tidigt. Pär kom nämligen fram till att:
– Ska man åka bana ska man ha en Porsche. Det är aldrig fel på en Porsche, de funkar och håller.
Porsche Carrera Cup Scandinavia kändes kanske inte som det ultimata mästerskapet att inleda racingkarriären i. Då dök Porsche Sprint Challenge Scandinavia upp.
– Jag bokade in mig på den provkörning som arrangerades i Anderstorp och upptäckte bland annat att bilen ser ut som en riktig racerbil och att den kändes som en jättebalanserad banracingbil. Som alla bilnördar var jag också nyfiken på om den lät fränt. Och det gjorde den, den lät som en riktig racerbil.
Englund slog till och köpte en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Competition tämligen omgående och när han hämtade den i Karlskoga i höstas passade han på att bekanta sig riktigt ordentligt med den. Det blev 78 sköna varv på Gelleråsen Arena.
Var säker på succé
I det skedet visste ingen hur stor klassen skulle bli – 26 bilar klara i dagsläget. Utom möjligen Pär Englund.
– Jag var helt säker på att det skulle bli 18-20 bilar, säger han och som målgrupper för det nya mästerskapet nämner bland annat unga förare, som vill ta steget till riktig tävlingsbil, och, inte minst, personer i hans egen ålder med ett stort racingintresse och, kanske, en tidigare karriär bakom sig.
– I dagsläget tycker jag att det här är den mest realistiska tävlingsserien i Sverige om man vill tävla på hög nivå, med bra grejer, bland duktiga chaufförer, för rimliga pengar och i ett sammanhang där allt runt omkring sköts professionellt.
På övre halvan
Pär Englund ser verkligen fram emot premiären till vilken han tänker komma väl förberedd. Förutom att han ska delta i klassens shake down på Gelleråsen Arena den 7 april och roll out på Mantorp Park 15 april har han ett test på Ring Knutstorp inbokat.
– Vi ska försöka göra det här så seriöst vi kan med den kunskap vi har, säger Pär, som kommer att ta hjälp av sonen Simon (också mångsidig och duktig tävlingsförare) och några kompisar för att driva verksamheten i Englund Motorsport under säsongen.
Pär tror och hoppas att hans tidigare tävlingserfarenhet i andra sportgrenar ska vara en fördel för honom i Porsche Sprint Challenge Scandinavia, men att sätta upp en målsättning tycker han känns svårt.
– Klart att jag har en ambition med mitt engagemang i serien, men det är svårt att sätta upp ett mål när man inte har en aning om vilka 90 procent av de man ska tävla mot är. Jag kör alltid med ambitionen att vinna naturligtvis, men det vet jag att jag inte kommer att göra. Jag tror inte det i alla fall, men mitt mål är att bli bland de tio bästa. Lyckas jag med det är jag nöjd.
Bilder.
Foto: Armin Hadzic, Micke Fransson