Hittills har William Karlsson, som tävlar för KAK, haft ett tydligt formelbilsfokus i sin karriär. Sedan han lämnade kartingen 2018 har han med framgång tävlat i fyra olika mästerskap. Efter debuten i Aquila 2019 tog han klivet till Formula Nordic där han blev mästare 2021. I fjol fortsatte Karlsson sin satsning i det italienska Formel 4-mästerskapet och i år har han kört tre deltävlingar i nya FIA Eurocup F3.
– Jag har hunnit skaffa mig en hel del tävlingserfarenhet, men det här blir något helt annat och nytt jämfört med vad jag gjort hittills. Det är första gången jag kör en tävlingsbil med tak, säger Karlsson, som bekantade sig med bilen under en test i Karlskoga tidigare i veckan.
– Jag kom in i det ganska snabbt. Bilen är jäkligt kul att köra, men den roterar lite sämre än en formelbil och har mer vikt vilket jag måste tänka på. Dessutom gick den snabbare än vad jag hade väntat mig, säger Karlsson entusiastiskt.
Förbundskaptenen nöjd
William Karlsson blir alltså den andre föraren som Svenska Bilsportförbundet, i samarbetet med Porsche Sprint Challenge Scandinavia, ger chansen i den här satsningen.
– Att ge flera förare möjligheten är helt i linje med det ursprungliga upplägget. William har varit med i processen från start och det känns jättekul att nu kunna erbjuda honom möjligheten att köra den här bilen, säger förbundskaptenen Pier Steffansson, som är mycket belåten med hur projektet avlöpt hittills.
– Det uppfyller allt vi pratade om innan. Möjligheten att starta i tävlingsbil, kontakten med nya team och människor, utmaningen. Allt har fungerat helt perfekt. Förberedelser med tester, upplägg, mediepaket och allt annat, säger Steffansson.
Bygga fart systematiskt
Kartingtalangen Joel Bergström körde prins Carl Philips bil i såväl Fällfors som i Falkenberg. Han imponerade stort och körde till sig flera tredjeplatser i mästerskapets GT4-kategori.
– Joel visade verkligen att han är en chaufför av rätt kaliber i bil också. Han tog sig an uppgiften på ett moget sätt – steg för steg och växte in i rollen. Inga moments eller chansningar på något sätt. Han byggde speed lugnt och metodiskt, berömmer Steffansson.
William Karlsson ser självklart fram emot sin debut i Porsche Sprint Challenge med både nyfikenhet och spänning.
– Förväntningar? Jag ser verkligen fram emot helgen. En tuff utmaning, men det ska bli riktigt kul. Min ambition är att försöka bygga upp farten systematiskt, inte stressa fram den. Sedan får vi se hur långt det räcker, säger Karlsson, som är väl bekant med Gelleråsen Arena.
Senast han tävlade på banan i Karlskoga, i Formula Nordic 2021, var han kvalsnabbast och stod på pallen efter två av tre race. Ett av dem vann han dessutom.
Bra arv
För Joel Bergström, som inte hade någon tidigare racingerfarenhet, engagerade SBF Thed Björk som förarcoach och rådgivare. William Karlsson får klara sig utan Björks hjälp.
– Med tanke på att William har flera års formelbilserfarenhet blir hans steg in i det här inte lika långt. Dessutom har William en familj som har en hel del att bidra med, konstaterar Steffansson.
Stämmer. William är son till tidigare föraren och teamchefen Nicklas Karlsson, som bland annat blev nordisk mästare i Formel 3 1997 och slutade trea i STCC 2002. Men Nicklas har också ett framgångsrikt Porscheförflutet. Framför allt minns många entusiaster honom för att han var den förare som vann det allra första racet i Porsche Carrera Cup Scandinavia premiäråret 2004. Karlsson slutade säsongen som trea i tabellen och blev tvåa i mästerskapet året efter.
Allt det där vet William Karlsson. Såklart.
– Jo, pappa har påmint mig, säger han och ler.