Det blev en händelserik start i Porsche Sprint Challenge Scandinavia på den tidigare Formel 1-banan i Småland. Totalt fick sex olika förare kliva upp på prispallen. I fjolårets mästerskap var de tio – på hela säsongen!
2021 dominerade Marcus ”Mackan” Annervi mästerskapet och vann i stor stil för Race Team Gelleråsen – by AFR. Annervi kör den här säsongen Porsche Carrera Cup Scandinavia, men har fortfarande en roll i Porsche Sprint Challenge – som förarcoach åt teamkompisen Kenneth Ahnelöv.
– Marcus och hela teamet betyder otroligt mycket för mig. Utan det de lär mig hade jag inte nått de här resultaten. Det är ett klockrent val att jobba med dem, säger Ahnelöv och fortsätter:
– Jag är väldigt imponerad av ”Mackan” – hans ålder, mognad och glädje över att göra det här. Det smittar av sig. Killarna i teamet lägger ner sin själ i det här och vill verkligen att det ska gå bra för mig. Det minsta jag kan göra är därför att försöka visa resultat.
För gammal och klok
Och resultat gjorde Ahnelöv på Scandinavian Raceway, även om han inte var speciellt nöjd med femteplatsen från startruta två i det inledande heatet.
– Jag var alldeles för gammal och klok, var orolig över hur halt det var på banan, och tänkte för mycket i stället för att bara köra. Det var lite för mycket konsekvenstänk, säger han och skrattar.
I det andra racet startade Ahnelöv trea, tog en placering redan på det första varvet, men fick snart släppa unge nykomlingen William Siverholm förbi sig. På det fjärde varvet kunde emellertid den tidigare formelbilsföraren överta täten när första heatets tvåa och trea (Siverholm och Janne Gustavsson) gick ihop. Ett optimistiskt omkörningsförsök från Siverholms sida resulterade i att både han och Gustavsson hamnade utanför banan och tvingades bryta.
– Tråkigt. Det är alltid roligare att köra om det, säger Ahnelöv, som höll undan hela vägen in i mål.
Pallen direkt
Närmast efter sig hade Ahnelöv Stenhaga Motorsport-duon Ludwig Ellhage och Fredric Blank, som både avancerade av egen kraft, men som också drog nytta av att konkurrenter hamnade i sandfållan.
Ellhage och Blank debuterade i mästerskapet förra året. Då blev det ingen pallplats, men nu slog de till direkt. Ellhage såg dessutom ut att vara på väg mot segern i det första heatet när han två varv från mål missbedömde hur halt det var i den andra kurvan och fick ta en senväg utanför asfalten och tappade till åttonde plats.
Ledigt på innern
Ellehages start från tredje led var desto bättre.
– Ja, den fick jag till riktig bra. Blev nästan lite chockad själv över att jag kunde ta mig från femte till första plats, men det var ingen annan som vågade gå på innern. Dessutom fick jag till en riktigt bra utgång ut på flygrakan, säger Ellhage.
Västgöten skaffade sig en rejäl lucka och ledde med fem sekunder när Jonas Sjöström dessvärre körde av och säkerhetsbil kallades ut för att samla ihop fältet.
– Men jag gjorde en bra omstart och tyckte att jag hade bra koll på det till den där inbromsningen…
Snabb även i bil
Med Ellhage borta från toppstriden tog Aksel Lund Svindal över täten. Norrmannen visade bra fart redan i mästerskapets genrep på Mantorp Park för ett par veckor sedan och i Anderstorp fortsatte fartfantonen från de alpina pisterna på den inslagna vägen. Han var snabbast på ett par av testpassen inför tävlingen och i kvalet slog Porsche Experience Racing-föraren till med andra tid bakom Janne Gustavsson. Det gav honom en position i första startled i det andra racet. Norrmannens näst bästa varvtid i kvalet räckte till tredje startposition i säsongens första heat.
I det sistnämnda tappade Lund Svindal till fjärde plats på det inledande varvet, men redan på det andra återtog han sin ursprungspositiuon genom att ta sig förbi Kenneth Ahnelöv.
Efter omstarten avancerade den tidigare mästaren från såväl OS som VM ytterligare en placering i en fräck omkörning av William Siverholm.
När sedan Ludwig Ellhage kanade av i duggregnet befann sig Lund Svindal helt plötsligt i täten. Och den positionen behöll han ända till mål.
– Roligt med en seger redan i det första heatet såklart. Jag hittade en bra rytm, förklarade Lund Svindal och medgav:
– Oavsett om det handlar om racing eller skidåkning vill man givetvis köra så fort som möjligt.
Omkörningen av Siverholm, som såg lite vågad ut, kommenterade han så här:
– När jag såg att han bromsade lite tidigare tog jag en liten risk. Den var på gränsen.
Stenmark nia och sjua
Lika glad var inte Lund Svindal efter race två där han låg tvåa när säkerhetsbil kallades ut på banan till följd av kollisionen mellan Siverholm och Gustavsson. När säkerhetsbilen tog vägen genom depån för att inte störa bärgningsarbetet följde inte Svindal med utan fortsatte en bit på banan. Han upptäckte visserligen sitt misstag snabbt, men när han backade till depåutfarten fanns det ingen annan väg för tävlingsledningen att gå än att utesluta norrmannen.
Startfältets andra alpinlegendar, Ingemar Stenmark, som är teamkompis med Lund Svindal, tog målflagg som nionde och sjunde man i de båda racen.
Tätt i toppen
Bättre än så gick det för Svante Andersson, Stenhaga Motorsport, som med en fjärde- och en femteplats är fyra i mästerskapstabellen efter Ahnelöv, Ellhage och Blank. Det är emellertid stenhårt bakom Ahnelöv. Mellan tvåan Ellhage och sexan Krister Andero (sexa och fyra i premiären) skiljer det bara tre poäng.
William Siverholm och Janne Gustavsson, som fortfarande har lite favoritstämpel på sig i mästerskapet, är efter sina nollpoängare i det andra heatet en bit efter. Sjundeplacerade Siverholm har 22 poäng, Gustavsson 18.
Fällfors nästa
Nästa deltävling i Porsche Sprint Challenge Scandinavia avgörs på Drivecenter Arena i Fällfors 17-18 juni. Då finns det förhoppningar att startfältet kommer att växa med några bilar. Bland annat planerar prins Carl Philip att debutera i klassen då.