Stig Blomqvist är tillbaka på racerbanan. Inte sedan 1998 har han gjort en hel tävlingssäsong i racing. Då körde han STCC. I år ingår han i nya tävlingsklassen Porsche Sprint Challenge Scandinavia.
Blomqvist fick förfrågan om deltagande av Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin i fjol.
– Då sa han att blir vi åtta, tio bilar så kör vi. Hur många är vi i dag? 28!? Vilken utveckling! Kul, säger Blomqvist.
Vi står i en box på Gelleråsen Arena i början på april. Blomqvist har nyss genomfört dagens första pass och ser ganska belåten ut. Banan kan han – ”körde här första gången 1964” – och även om det är 23 års sedan han tävlade i STCC är han tämligen racingvan.
– Jag har hållit på och fuskat lite hel tiden. Jag har kört lite historiskt och en hel del annat. Annars skulle det vara skitsvårt att bara hoppa in så här och börja tävla, säger han.
Femteplatsen bakom Jan ”Flash” Nilsson, Mattias Ekström, Thomas Johansson och ”Peggen” Andersson i STCC 1997 minns många. En stark prestation som 1984 års rallyvärldsmästare ändå inte själv klassar som sin bästa på racingbanan.
– Jag vet egentligen inte riktigt vilken min bästa racingprestation är, men en som var skaplig var när jag blev femma i Macau med Forden (Sierra RS500 Coworth) 1989. Det blev inte så mycket rally med Ford så de hjälpte de till med lite racinggrejer, säger Stig.
Mycket Blomqvist i Porsche
I Porschedepån har Blomqvist varit synlig både som förare och engagerad pappa de senaste åren. 2017 delade han och yngste sonen Paul en Porsche 911 GT3 Cup i en deltävling i Swedish GT. Säsongen därpå gjorde Stig fyra race i Porsche Carrera Cup Scandinavia och 2019 gjorde han ett nytt inhopp och mötte bland annat Paul, som körde hela säsongen, i den häftiga premiärtävlingen på Drivcenter Arena i Fällfors.
I fjol blev det ingen start för varken Stig eller Paul, men familjen Blomqvist var ändå representerad i mästerskapet. På Mantorp Park gjorde sonen Tom succé med två segrar i Porsche Sveriges gästbil och Stig fanns givetvis vid hans sida.
På sin väg mot en av segrarna tog sig Tom om trefaldige Carrera Cup-mästaren Johan Kristoffersson.
– Det gjorde han bra faktiskt. Det är inte så ofta Johan Kristoffersson blivit omkörd, konstaterar Stig belåtet.
”Jättesnäll att köra”
När Stig Blomqvist fick erbjudandet att göra racingcomeback behövde han ingen längre betänketid. Han var inte svårövertalad om man säger så.
– Nej, det var jag väl inte, men hade det varit Carrera Cup hade jag nog inte… Det här är nytt och lite enklare, säger han och tillägger apropå bilen, Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR:
– Jämfört med Carrera Cup-bilen är den här jättesnäll att köra, inte alls lika extrem. 718 Cayman har en rad olika hjälpmedel. Det är de man provar lite under de här försäsongstesterna, man känner sig fram för att se vad som passar bäst. Ibland är det bra att ha de där grejerna, för de funkar bra, säger Stig och ler.
Inte läge för omskolning
Att Stig Blomqvist fortfarande trivs i motorsportmiljön går inte att ta miste på. Han går omkring och myser, pratar med folk och väntar lite otåligt på att bilen ska bli klar så han får ge sig ut och jaga nya varvtider på banan.
• Är det här det roligaste du vet, att sitta och köra tävlingsbil?
– Vad tusan, man har ju inte gjort något annat och att börja skola om sig nu är lite sent, svarar han och flinar.
En gång i tiden utbildade sig Stig Blomqvist till körskolelärare. Hans kurskamrat och rallykonkurrent, Per Eklund, brukar hävda att Stig aldrig fullföljde studierna.
– Jag kroknade, medger han och tillägger:
– Jag fick jobb på Saab och då valde jag att hoppa av, tyckte att jag nog inte behövde hålla på med det där…
Imponerande meritlista
Och det fick han ju rätt i. I hela sitt vuxna liv har Stig Blomqvist levt på sin unika talang och förmåga bakom ratten. Meritlistan är mäktig. Jämte VM-guldet i rally 1984 har Stig 11 VM-delsegrar (7 i Svenska Rallyt) och 33 pallplatser på 122 starter. Han är nordisk mästare i både rally, backe och racing och har ett 20-tal SM-guld totalt i rally, rallycross, backe och banracing. Dessutom har han två segrar i Race of Champions.
Nervös? Knappast
Trots all sin erfarenhet och aktningsvärda ålder undrar man ändå om han kanske kommer att bli lite nervös inför premiären i Porsche Sprint Challenge Scandinavia på Ring Knutstorp 7-8 maj? När jag ställer frågan tittar han lite forskande på mig och svarar.
– Nej, det tror jag inte.
Sedan tillägger han med ett leende.
– Min reaktionsförmåga är så långsam så det hinner jag väl inte.
Stig ser ut att ha gått ner några kilon under vintern vilket vittnar om att han inte gör racingcomeback helt utan förberedelser.
– Nja, lite extra har man väl gjort, medger han, hänvisar bland annat till promenader med hunden men säger samtidigt:
– Men jag behöver åka lite så jag får upp flåset.
Med för att ha roligt
Åldern till trots har inte Stig gått med på att köra Porsche Sprint Challenge bara som utfyllnad. När jag leder in samtalet på ambition svarar han.
– Det är fantastiskt kul och få chansen och först och främst är jag med för att ha jäkligt roligt. Sedan får vi försöka gneta på så gott det går. Det är många ungtuppar med som vill upp. Vi äldre har inte några ambitioner att bli fabriksförare längre.
• Du tror det är kört eller?
– Jag tror nog det (skratt).
• Men du är ju nästan lite fabriksförare i den här satsningen?
– Jo, jo, man är ju det… men att komma högre upp på stegen tror jag kan bli jäkligt svårt.
• Du tror inte att du har chans att få ett erbjudande från Porsche Motorsport att köra Porsche Mobil1 Supercup 2022?
– Nej, jag tror inte att det räcker även om jag skulle vinna den här cupen.
Säger Stig och ler.
Fyller 75 i sommar
Med sina 74 år (fyller 75 år den 29 juli) är Stig Blomqvist äldst av alla förare i Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Och den ende som är född på 1940-talet.
Faktum är att han, rent åldersmässigt, skulle kunna vara pappa eller farfar/morfar till många av sina blivande konkurrenter.
– Till allihop nästan, konstaterar han själv innan han gör sig beredd att på nytt ta plats bakom ratten i Porsche Experience Racings 718 Cayman GT4.
I samma stund som han sträcker in höger ben i bilen och kurar ihop sig för att få in hela kroppen avslöjar Stig med ett litet ”gubbstön” den största utmaningen med att köra tävlingsbil igen.
– Det här är det svåraste – att komma in i bilen.
#75 Stig Blomqvist
Född: 26 juli 1946.
Hemort: Stora Mellösa, Örebro.
Yrke: Motorsportaktiv pensionär.
Klubb: SMK Örebro.
Team: Porsche Experience Racing.
Bil: Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR.
Tidigare racing- motorsporterfarenhet: Rallyvärldsmästare 1984, 11 delsegrar (7 Svenska Rallyt) och 33 pallplatser i rally-VM. Nordisk mästare i rally, backe och racing. SM-guld i rally, rallycross, backe och racing.
Målsättning i PSCS 2021: Först och främst är jag med för att ha jäkligt roligt. Sedan får vi försöka gneta på så gott det går.
Varför Porsche Sprint Challenge Scandinavia: Fick förfrågan av Raine Wermelin på Porsche och tyckte det lät kul och intressant.
Storlek på gasfoten: 40.