När Porsche Sprint Challenge Scandinavia introducerades säsongen 2021 var det med Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Sedan dess har först Marcus Annervi och sedan William Siverholm blivit mästare i en GT4-Porsche.
2023 kommer förare i två bilmodeller att konkurrera om mästerskapstiteln. Förutom Porsche 718 Cayman GT4 ansluter nämligen ett antal Porsche 911 GT3 Cup (991 II) från Porsche Carrera Cup Scandinavia där Porsche Approved Cup med just 991 II försvinner.
I Porsche Sprint Challenge får visserligen modellerna sin egen kategori, men mästare blir den förare som, oavsett kategori, kör till sig flest poäng under säsongen.
Med sitt nya tvåbilssystem följer mästerskapet därmed den väg som är vanlig för Porsche Sprint Challenge-serier internationellt. I många mästerskap ingår nämligen flera olika biltyper.
Det blir ett intressant startfält i ”nya” Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Förare som exempelvis Markus Lönnroth och Nermin Sipkar tar steget från Porsche Carrera Cup Scandinavia med sina Porsche 911 GT3 Cup (991 II).
Av de som fortsätter i Porsche Sprint Challenge väljer flera att tävla vidare i Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport medan andra tänker prova lyckan i Porsche 911 GT3 Cup (991 II). En av de sistnämnda är Pär Englund, men fler ser ut att följa hans exempel. Storsatsande Stenhaga Motorsport, som siktar på medverkan i båda kategorierna, har redan köpt två stycken Porsche 911 GT3 Cup (991 II) och har som ambition att komma till start med fler.