Totalt stod tre bilar till testförarnas förfogande. Samtliga rullade många varv på den 4 km långa banan. Flest körde nog Ingemar Stenmark, vars namn redan pryder en av GT4-bilarna. På en annan står det Stig Blomqvist, som självklart också var på plats i Anderstorp. Porsche Sverige har redan bekräftat att rallylegenden Blomqvist kommer att köra Porsche Sprint Challenge under 2021, under förutsättning att serien kommer igång.
Västgöten Janne Gustavsson såg nöjd och belåten ut efter sitt testpass.
– Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport tilltalade mig verkligen, den kändes som en riktig tävlingsbil. På några varv är det givetvis svårt att göra en detaljerad bedömning av bilen, men det som framförallt slog mig var att den var otroligt lättkörd. Den var rolig att köra, det var den verkligen, sa han.
Många av de övriga testförarna delade Gustavssons uppfattning. En var definitivt journalisten och TV-profilen Janne Blomqvist. I sin blogg på www.poleposition.teknikensvarl.se skriver han bland annat:
”Den absoluta höjdpunkten under helgen på Anderstorp för mig personligen var den test i Porsche 718 GT4 som jag fick göra på lördag förmiddag. […] Väl ute på banan märkte man direkt vilket välbalanserad och fin bil detta var att köra. PDK-växellådan, som manövreras med paddlar på ratten, kändes kanon. […] Porsche Sprint Challenge har med denna bil stora möjligheter att bli en kul serie. Självklart är det ingen billig bil men samtidigt rimliga pengar med tanke på vad man får. […] Drömmen om att själv kunna stå på startlinjen väcktes direkt, jag blev så uppe i varv när jag körde att jag missade IN-skylten fyra gånger… det var åtminstone min ursäkt :)”
Det är för att trygga återväxten inom motorsporten som Porsche Sverige satsar på Porsche Sprint Challenge Scandinavia. Avsikten är att mästerskapet ska lanseras säsongen 2021 och riktar sig till ambitiösa racingtalanger och avancerade trackday-förare.
Det nya mästerskapet blir en officiell supportklass till Porsche Carrera Cup Scandinavia och kommer att köras på samma banor under alla sex av huvudklassens tävlingshelger.
Varje racinghelg består preliminärt av två stycken sprintrace på 20 minuter vardera.
Klassen är öppen för 718 Cayman GT4 Clubsport och Cayman GT4 Clubsport (981) samt 911 GT3 Cup (991 I och (997), samtliga fabriksbyggda tävlingsbilar från Porsche Motorsport. 911 GT3 Cup kommer preliminärt bara kunna delta under 4 av de 6 helgerna.
För att utjämna bilarnas olika prestandanivåer och skapa förutsättningar för tät och intensiv racing, med fokus på förarprestationen, används vikthandikapp s.k. balance of performance.
Enhetsdäck från Michelin och möjligheter till enklare logistiklösningar säkerställer dessutom att serien erbjuder högkvalitativ racing till hanterbara kostnader.
– Vi har en brinnande passion för racing och fortsätter att satsa hårt på svensk och skandinavisk motorsport. Porsche Sprint Challenge Scandinavia är vår plantskola för nästa generation elitförare. Serien erbjuder samtidigt en spännande väg in i den seriösa racingvärlden för våra mest passionerade kunder, säger Raine Wermelin, direktör, Porsche Sverige.
Nästa tillfälle att testköra blir på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga torsdagen den 15 oktober.