Den regerande GT4 Scandinavia-mästaren Marcus Annervi är ankaret och stjärnan i Race Team Gelleråsen – by AFR. Men han är också vd i AFR Racing AB, företaget som genom Affinity Racing ska driva teamets samtliga fyra bilar.
– På en tävlingshelg kommer vi att vara runt 20 personer totalt. Det är skillnad från när vi började i Clio Cup 2015. Då var det jag och tre mekaniker, minns Marcus med ett leende.
Alla från Svalöfs gymnasium
Även om antalet personer vuxit är ändå mycket sig likt i teamet. Nu, precis som då, har alla mekaniker Svalöfs gymnasium, med verksamhet på Ring Knutstorp, som gemensam nämnare. Samtliga, Annervi inräknad, har nämligen gått eller går tävlingstiknikerutbildningen där. I årets gäng är fem kopplade till pågående utbildning på skolan. Fyra är elever, en är lärare.
Den sistnämnde är Elias Tropé, som jobbat med Annervi sedan 2016. Förutom rollen som ingenjör på två av bilarna kommer Elias att vara teamchef under tävlingarna. Mellan racen är det Annervi själv som styr. På sin fritid. Till vardags jobbar han med att hyra ut bilar.
Ungt och moget
Medelåldern på den tekniska personalen i Race Team Gelleråsen – by AFR är låg.
– Jag vet inte exakt, men någon stans mellan 21 och 22 år, tror Marcus.
Förarna är äldre. Annervi, född 1996, kompletteras nämligen av en trio 60-talister: Gustav Bard (-64), Kenneth Anhelöv (-64) och Markus Lönnroth (-65).
Samtliga har med sig tidigare racingerfarenhet in i Porsche Sprint Challenge Scandinavia – även om det är ganska många år sedan som Ahnelöv och Lönnroth tävlade kontinuerligt. Bard däremot vann GT4 Scandinavia med Marcus Annervi så sent som 2020 och siktar på en ny titel där i år. GT4-mästerskapet är alltså Bards huvudfokus även den här säsongen, men han kommer att vara synlig i Sprint Challenge också. Hur många deltävlingar det blir återstår emellertid att se.
– Men det är klart att jag kör premiären på Ring Knutstorp, berättar han.
Drömmer om full pott
Med två års erfarenhet från GT4 Scandinavia sitter Ream Team Gelleråsen, Marcus Annervi och Gustav Bard på mycket värdefull information och data om Porsche 718 Cayman GT4. Det är självklart något som Ahnelöv och Lönnroth kommer att kunna dra nytta av.
– Min uppgift som bollplank och länk mellan mina teamkollegor och ingenjörerna är såklart att utveckla dem som förare. Både Kenneth och Markus har tidigare racingerfarenhet så jag tror att mycket kommer att handla om att fräscha upp minnet och bli varm i kläderna. Men det kommer givetvis att vara speciellt med 27 bilar ute på banan, säger Marcus och avslöjar att han har fler ambitioner än att vinna mästerskapet.
– Mitt mål och önskedröm med den här satsningen är att vi i Race Team Gelleråsen ska ta målflagg på de fyra främsta platserna vid något tillfälle under året. Gärna fler. Det tror jag att vi har kapacitet till.