Det var i fjol som Viktor Gustafsson vann VM-guld i KZ-klassen i franska Le Mans. 18 år gammal blev han den yngste efter en viss Max Verstappen att vinna titeln. Det var också Verstappen som under FIA:s prisutdelning och gala i Bologna överräckte VM-pokalen till svensken.
Speciellt?
– Såklart och lite nervöst. Det var först när jag kom till Bologna och prisutdelningen som jag förstod vad jag hade gjort och hur stor betydelse en VM-titel har, säger Gustafsson som faktiskt har en koppling till den dubble Formel 1-världsmästaren.
– Vi har pratat en hel del. När Max körde karting tävlade han för samma team som jag nu kör för. Dessutom känner han min mekaniker.
Italien som gäller
Vitor Gustafsson representerar sedan några säsonger tillbaka italienska CRG, en av världens största kartingtillverkare. Han fick proffskontrakt redan som 16-åring.
– Jag flyttade direkt efter att jag slutat nian. Vill man göra karriär i karting är det i Italien man måste vara, säger Gustafsson som bor i Desenzauo i den södra änden av Gardasjön och nära CRG:s fabrik.
– Jag är anställd av fabriken och jobbar en hel del där, bland annat med att utveckla material.
Åren i Italien, då han jämte jobbet och tävlandet läst in gymnasiet på distans, har utvecklat Vitor Gustafsson både som människa och förare.
Fjolårets titel är inte hans enda. 2020 vann den talangfulle svensken även EM i KZ2.
Nyligen försökte Gustafsson försvara sitt VM-guld från 2022, men fick den här gången nöja sig med silver.
– Jag gjorde två misstag över hela helgen och det kostade mig titeln, säger han besviket.
Kul att prova något större
Tidigare i kartingkarriären satte Viktor Gustafsson upp två mål.
– Det ena var att kunna leva på att köra och det andra var att bli världsmästare. Både har jag nått nu och därför är det extra kul och få chansen att köra Porsche och på det sättet få in en fot i nästa steg i karriären.
Gustafsson ser verkligen fram emot racingdebuten på Mantorp Park. Den kan mycket väl bli hans första kliv mot en fortsatt karriärväg i bil.
– Visst kan jag leva gott på kartingen, men jag har gjort allt som går att göra och vunnit alla race man vill vinna, så det ska bli kul att prova på något större och se hur det känns.
Gillar Porsche
En karriär inom formelbilsracingen har Gustafsson mer eller mindre slagit ur hågen av ekonomiska skäl.
– Det är GT-bilar som är mest intressant och ska jag vara helt ärlig så är Porsche det som är häftigast i många avseenden. Det finns en framtid i Porsche om man lyckas ta den vägen. Så därför är det perfekt att jag får den här chansen nu.
Förbundskaptenen Pier Steffansson var i kontakt med Vitor Gustafsson angående förbundets samarbete med Porsche Sprint Challenge i början på säsongen.
– Vi snackade lite löst om det då, men när han ringde mig för en tid sedan hade jag ingen aning om vad som var på gång. Häftigt, det här trodde jag inte för ett par veckor sedan.
Riktig tävlingsmänniska
Viktor Gustafsson har ingen tidigare tävlingserfarenhet i bil. Till skillnad från Joel Bergström och William Karlsson har han emellertid åldern inne för körkort och kör bil dagligen.
– Det här kommer inte att bli lätt, men jag har en kompis som kört en Porsche 718 Cayman GT4 någon säsong i det italienska mästerskapet. Jag har snackat lite med honom och han säger att bilen är lättkörd och att man som förare lär sig den tämligen snabbt.
Därmed inte sagt att Gustafsson tror att uppgiften som väntar honom på Mantorp Park blir enkel.
– I karting vet jag exakt hur allt fungerar, men i bil är allt okänt för mig. Folk runt omkring får förklara och sedan får man göra sitt bästa, säger han och tillägger:
– Jag kan sitta här och säga att jag ska lära mig bilen och så, men jag vet själv att när man väl kommer till tävlingen så vill man vinna givetvis. Det är så det är, det är så man funkar som tävlingsmänniska. Om man inte åker dit för att vinna har man fel inställning från början.